Det er absolut ikke nogen nem opgave at bryde igennem som et nyt modebrand. Modebranchen er hård og ubarmhjertig: der er tusindvis af dygtige og kreative sjæle derude, der gerne vil bringe deres kreationer ind i modens verden. Men det betyder jo også, at konkurrencen er virkelig hård og skarp. Bare fordi du kan designe en flot kjole eller komme på en sjov og kreativ t-shirt, så betyder det ikke, at du formår at gøre dig bemærket. Der er massevis af andre kjoler og t-shirts derude, og du skal altså virkeligt gøre det godt for, at dit bud på den nye mode bliver både opdaget og udbredt. Man er nødt til at kunne noget særligt, og finde sin egen vinkel på tingene, hvis man vil bryde igennem i modebranchen. Derfor er det ekstra imponerende, at et lille dansk modebrand har formået at gøre det!
Det danske brand bls hafnia blev etableret tilbage i 2011, hvor de startede op i København. Stifterne var fyldt med ambitioner og optimisme: men det er ikke altid nok til, at man rent faktisk kan bryde igennem. Det BLS gjorde anderledes var, at de låste sig fast på en helt speciel niche: caps. Vi har kendt til kasketter i årevis i Danmark: de har bare haft begrænset appeal som mainstream mode. Danskerne forbandt i lang tid kasketter med noget der primært var praktisk, og altså ikke (nødvendigvis) var særligt flot at kigge på. Den danske tilgang til kasketter begyndte at røre lidt på sig, efterhånden som street-stilen blev mere mainstream: det var dog stadig primært set som et modefænomen i en begrænset subkultur. BLS Hafnia kunne dog se, at udviklingen var ved at tage fart, og at det her var noget der virkeligt ville bryde igennem i Danmark. Så de adopterede det amerikanske ord ?caps? til fordel for det lidt kedelige danske udtryk ?kasket?, og begyndte at lancere moderne caps til det danske marked.
Det viste sig at være et fantastisk springbræt. De caps BLS designede blev hurtigt populære, og folk fik øjnene op for både caps og BLS. De kunne altså ride kraftigt med på bølgen, da caps begyndte at vinde frem i Danmark, fordi de var et af de eneste danske mærker, der var med fra starten af.
De brød altså igennem med smarte caps, men er også kloge nok til ikke at begrænse sig til det, der hjalp dem med at komme til tops. BLS Hafnia designer derfor i dag mere end bare caps: deres stil er i dag at finde som t-shirts, sweatshirts, denim bukser med videre. De holder stadig fast i den samme stil og de samme værdier, men har formået at udtrykke disse ting igennem mere end bare caps. Deres succes er dog med al sandsynlighed et resultat af, at de satsede så hårdt på caps i starten.