Her i Danmark har vi generelt en god sans for mode, og det er noget, vi ofte får opmærksomhed for på internationalt plan. Turister der har besøgt Danmark tager ofte billeder i gadebilledet, og kommenterer på, hvor velklædte alle ser ud til at være. Der er da også mange ting der tyder på, at både mænd og kvinder her i landet, har en relativt stor interesse for måde og påklædning. Det er selvfølgeligt noget der varierer fra person til person, men i gennemsnit har vi en fornuftig sans for, hvad for noget tøj der er pænt at have på.
Danske mænd har dog i mange år været meget lavpraktiske, når det kommer til de beklædningsgenstande, som ikke er synlige i hverdagen. De har altså haft en form for mental adskillelse imellem det tøj, som er synligt for andre, og det tøj, som primært har en praktisk funktion. Det bedste eksempel på den type tøj er selvfølgeligt undertøj. Når man som mand har underbukser på, så er de generelt ikke synlige for nogen som helst. Folk kan se dine bukser, din skjorte, dine sko og sågar dine strømper. Men dine underbukser er der ikke nogen der ser. Det har haft den sjove side-effekt, at mænd ikke har brugt deres modesans når det kom til undertøjet. Det var en rent praktisk ting: man er nødt til at have underbukser på, så derfor køber man nogen. Men hvordan de ser ud, hvem der har designet dem, eller hvad for nogle materialer de er lavet af, har ikke rigtigt været en prioritet.
Det kan man måske godt forstå lidt på overfladen. Mode har ofte noget at gøre med, hvordan andre opfatter os. Men mode er også mere end det: det er et fænomen der dækker over, hvordan vi behandler os selv. Det er noget som de danske mænd endelig har fået øjnene op for på det seneste.
Hvis man spørger en moderne mand hvorfor han har valgt at udskifte de gamle boksershorts med noget moderne calvin klein undertøj, så får man et ganske detaljeret svar. Det viser sig nemlig, at mændene ikke gør det, fordi det er forventet af dem eller lignende. Der kan generelt godt ligge gruppepres til grund for, at folk køber modetøj: men det sker ikke med undertøj. Folk ser ikke dit undertøj, så de kan ikke kommentere på det, og derfor heller ikke presse dig til at købe noget specifikt.
Men hvad har så fået mændene til at investere i designer undertøj? Det handler primært om komfort. Designerne ved jo godt, at ejeren af et par designer-underbukser ikke får nogen signal-værdi af at købe deres mærke, da tøjet ikke er synligt. Hvis de skal kunne sælge underbukser med deres mærke på, så er de altså nødt til at gøre det, ved at skrue helt op for kvaliteten. Det er lige præcis hvad de har gjort: lækre underbukser, der giver en fantastisk komfort, er hvad der er begyndt at vokse helt enormt i popularitet blandt de danske mænd.